U bent hier:   Welzijnsvelden > Arbeidsveiligheid > Interne schoolmanifestaties
Inloggen
  Zoeken

Situering

Minimaliseren
Dit model voor het organiseren van interne schoolmanifestaties, probeert twee vliegen in één klap te vangen. In de eerste plaats toont het model hoe een organisator de veiligheid van de activiteiten, alvast op papier, in goede banen kan leiden. In de tweede plaats moet het organisatoren van ‘actieve ontspanningsevenementen’ helpen om aan de reglementering ter zake te voldoen. In beide gevallen is het uiteindelijke doel om een veilige dienst aan te bieden en vooral om ongevallen met eigen medewerkers en deelnemers te voorkomen.
Er moet wel benadrukt worden dat dit document een papieren werkdocument is. De toepassing ervan en de uitwerking van alle facetten tijdens de activiteiten is minstens even belangrijk. Daarnaast geeft het gebruik van dit document geen garantie dat een evenement feilloos zal verlopen. Voor elke activiteit of elk evenement dienen alle stappen van deze handleiding opnieuw te worden doorlopen en aangepast aan de plaatselijke omstandigheden.
Door het gebruik van dit model van veiligheidsdraaiboek zal het beheersen en sturen van de veiligheid op evenementen en activiteiten in de toekomst zonder twijfel een stuk eenvoudiger worden.


VERBETERDE VERSIE !
Eén van onze leden van vzw Coprant, Dhr. Alex Berghmans, heeft dit onderwerp helemaal herwerkt en nog verder uitgediept.
De Powerpoint waarin het systeem wordt uitgelegd, vind je in de onderstaande documenten terug. De bijbehorende documenten zijn dan ook de documenten aangeduid met het jaartal "2015".

Wat zegt de wet?

Minimaliseren
Volgens de wet van 9 februari 1994 betreffende de veiligheid van producten en diensten dienen niet alleen producten maar ook alle diensten aangeboden aan de consument veilig te zijn.
Heel wat diensten aangeboden aan consumenten, zoals de organisatie van interne schoolmanifestaties, extreme ontspanningsevenementen, actieve ontspanningsevenementen, speelterreinen, enz. zijn onderworpen aan een specifieke reglementering waarin o.a. een risicoanalyse vereist is.

Plan van aanpak

Minimaliseren
De organisator van de activiteit (klastitularis, vakgroep, oudercomité, …) is verantwoordelijk voor het naleven van de procedure en de opvolging van de te nemen maatregelen.
De eindverantwoordelijkheid van de georganiseerde activiteit ligt bij de directie en het schoolbestuur.
Het is de bevoegdheid van de preventieadviseur om advies te verlenen en een controle uit te voeren.

Toepassingsgebied

Deze procedure kan van toepassing zijn op bijvoorbeeld volgende interne activiteiten georganiseerd binnen het schooldomein:

• Chrysostomos
• Pannenkoekenslag, wafelenbak, hotdogverkoop,eetdag, …
• Fuif
• Opendeurdag, familiedag, …
• Optreden, free podium, …
• Schoolfeest
• Quiz
• Sportactiviteiten, sportdag
• Activiteiten oudercomité (bv. pedagogische avond)
• Oudercontact
• Pedagogische studiedag
• Personeelsfeest
• Proclamatie
• Naschoolse activiteiten
• Boekenverkoop
• Bezinningsdag
• ……………….


Middelen

• Formulier “Melding schoolactiviteit”
• Informatieblad “verantwoordelijken, bereikbaarheid en noodnummers”
• Controlelijsten “veiligheid, hygiëne en milieu”
• Verzamelstaat “te nemen maatregelen”

Werking

Beleid
De organisator van de interne activiteit vult het formulier “melding schoolactiviteit” in en moet erop toezien dat dit document voor advies wordt voorgelegd aan de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk en ter ondertekening aan de directie.

Controle
De preventieadviseur bepaalt dan welke controlelijsten er moeten ingevuld worden en welke er niet van toepassing zijn. Nadien dienen de ingevulde controlelijsten ondertekend te worden door de verantwoordelijke organisator en overgemaakt aan de preventiedienst.

Opvolging van acties
Bij eventuele wijzigingen wordt er telkens een kopie van de verzamelstaat “te nemen maatregelen” overgemaakt aan de preventieadviseur.

Overleg
Bespreking en evaluatie van de veiligheidsaspecten van de georganiseerde activiteit is steeds mogelijk in de daarvoor bestemde overlegorganen/CPBW

LET OP!
Ook de gemeente kan een gemeentereglement hebben i.v.m. het organiseren van interne manifestaties zoals fuiven, kermis, buurtfeesten, schoolfeesten, ...
Goede raad: zoek op de website van uw gemeente naar reglementering en neem eventueel contact op met de regionale brandweerpost.

Documenten

Minimaliseren
 TitelCategorieGewijzigd OpGrootte 
2015 - 02 F13 controlelijst tenten 5/12/201547,96 KBDownloaden
2015 - 02 F12 controlelijst springkasteel 5/12/2015103,65 KBDownloaden
2015 - 02 F14 controlelijst podium 5/12/201547,79 KBDownloaden
2015 - 03 controlelijst stewards 5/12/201560,78 KBDownloaden
2015 - 02 F16 controlelijst geluidsinstallatie 5/12/201546,15 KBDownloaden
2015 - 02 F11 controlelijst speeltoestel algemeen 5/12/201547,71 KBDownloaden
2015 - 02 F07 controlelijst tapinstallatie koeling 5/12/201547,41 KBDownloaden
2015 - 02 F06 controlelijst percolator 5/12/201561,40 KBDownloaden
2015 - 02 F08 controlelijst gasflessen 5/12/201557,83 KBDownloaden
2015 - 02 F10 controlelijst speelterrein 5/12/201544,44 KBDownloaden
2015 - 02 F09 controlelijst terrasverwarming 5/12/201549,22 KBDownloaden
2015 - PPT - Interne schoolmanifestatie 5/12/2015894,53 KBDownloaden
2015 - 14 methode van risicoanalyse 5/12/2015475,85 KBDownloaden
2de model voor het opstellen van een veiligheidshandboek voor interne schoolmanifestaties 29/01/2013633,00 KBDownloaden
veiligheidsdraaiboek van de FOD sportactiviteiten- en evenementen  29/01/2013129,68 KBDownloaden
PowerPoint: Veilig organiseren van interne schoolmanifestaties 13/03/2013OnbekendDownloaden
2015 - 09 controlelijst milieu 5/12/201563,00 KBDownloaden
2015 - 05 controlelijst werken met derden 5/12/201559,79 KBDownloaden
2015 - 04 controlelijst zaalombouw 5/12/201582,15 KBDownloaden
2015 - 06 controlelijst huren machines/toestellen/installaties 5/12/201564,00 KBDownloaden
2015 - 08 controlelijst sanitair 5/12/201563,64 KBDownloaden
2015 - 07 controlelijst voedselveiligheid 5/12/201586,34 KBDownloaden
2015 - 02 F05 controlelijst friteuse elektrisch 5/12/201561,93 KBDownloaden
2015 - 01 A1 Aanvraag actie 5/12/201558,47 KBDownloaden
07 Verzamelblad 29/01/201341,50 KBDownloaden
2015 - 01 A2 Advies preventiedienst 5/12/201557,89 KBDownloaden
2015 - 01 A4 contactgegevens 5/12/201558,73 KBDownloaden
2015 - 01 A3 Akkoord directie 5/12/201554,64 KBDownloaden
06 Checklisten 29/01/2013297,00 KBDownloaden
02 Inhoud 29/01/201341,50 KBDownloaden
01 Voorblad 29/01/201337,50 KBDownloaden
03 Procedure interne schoolmanifestaties 29/01/201356,00 KBDownloaden
05 Gegevensblad 29/01/201351,50 KBDownloaden
04 Activiteitenformulier 29/01/201346,00 KBDownloaden
2015 - 02 F01 controlelijst BBQ houtskool 5/12/201561,02 KBDownloaden
2015 - 02 F controlelijst specifieke gevaren voor risicovolle onderdelen 5/12/201563,51 KBDownloaden
2015 - 02 F02 controlelijst BBQ gas 5/12/201560,60 KBDownloaden
2015 - 02 F04 controlelijst friteuse gas 5/12/201561,46 KBDownloaden
2015 - 02 F03 BBQ elektrisch 5/12/201562,79 KBDownloaden
2015 - 02 E controlelijst blusmiddelen 5/12/201561,10 KBDownloaden
2015 - 02 A controlelijst elektriciteit 5/12/201561,46 KBDownloaden
2015 - 01 A5 Verzamelblad te nemen maatregelen 5/12/201564,21 KBDownloaden
2015 - 02 B controlelijst EHBO 5/12/201578,61 KBDownloaden
2015 - 02 D controlelijst hulpdiensten 5/12/201561,68 KBDownloaden
2015 - 02 C controlelijst evacuatie/ontruiming 5/12/201566,23 KBDownloaden

Designed by Egenics